Radiointervju i Kvällspasset 12/9



Henrik Torehammar från Kvällspasset slog en signal:

Idag är det den tolfte september. Hur mycket pengar har du kvar?
- Jag har ungefär 300, min polare har väl sådär en tjugo kanske.

Oj, hur gick det här till?
- Jag tror han har varit ute och festat alldeles för mycket, och åkt taxi för sina sista pengar.

Ok, så ni hade inte gjort en budget innan ni började?
- Äh, vi var och handlade ihop och köpte mat för hela månaden för typ 300 kronor var, sen är det valfri spendering som gäller.

Ok, men du har mat så du klarar dig hela månaden?
- Ja precis , jag har laddat upp med kålrötter, rödbetor och mycket rotfrukter.

Så du har mat, busskort och allt du kan tänkas behöva?
- Nej busskort har jag inte, men man får gå helt enkelt.

Vad är reglerna för det här experimentet/tävlingen? Får man göra andra saker för att få in pengar? Jag säger tusenkronors-Olle, då tänker jag på en prostituerad. Såna tjänster. Får man göra sånt?
- Nej, man får inte dryga ut sin ekonomi på nåt sätt. Man får inte ens panta burkar.

Oj, men om man har en burk hemma?
- Äsch, de är lite flytande reglerna, det är mest för att se om man kan leva billigt och spara pengar.

Så ni fejkar er igenom hela grejen?
- Nej, tvärtom. Det är brutalt ärligt.

Vilka är dina bästa råd för att dra ner på utgifter?
 - Det bästa är att leva ett klassiskt svennebanliv. Käka lunch på jobbet, medhavd matlåda, storkok, after work-bufféer. Vara hemma mycket, se på tv.

Du försöker ändå på nåt sätt ha ett socialt liv?
- Ja, det är det som är den största utmaningen, att ändå försöka gå ut och dricka öl en dag i veckan. Eller festa en dag på helgen.

Men det finns inga regler kring det, att man måste ut och träffa folk?
- Nej, det finns inga regler. Men man får bli bjuden på öl. Typ en eller två kanske.

Så om du gör jättemånga partytricks och genererar att folk vill bjuda dig på öl. Är inte det lite samma sak som att du drygar ut din kassa?
 - Nej, det blir oftast att man köper tillbaka öl till de andra och går back på det i slutändan ändå. Köper man en kebab på vägen hem liksom, så är man pank helt plötsligt.

Är det någon uppoffring som du känt att du har gjort?
- Ja fruktansvärt. Allt!

Vad är det värsta?
- Man har levt i nån slags ekonomisk apati innan. Nu ska man planera, och ha lunchlåda till jobbet. Värdelöst.

Jag fick lite förhandsuppgifter om att du brände drygt 40 tusen en månad innan?
- Det har väl hänt kanske.
Vilka är ditt bästa knep för att få fredagskänsla och klara helgen utan att göra av med 600 spänn?
- Hundrakronorsknepet.

Låter som en fin fest att kunna ha på en parkbänk?
- Ja, eller hemma.

Kommentarer
Postat av: S

Heja Olle Kålrot!!

2008-09-13 @ 11:25:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0